מסגרות חינוכיות לילדים אוטיסטים בישראל
מחבר: עורכת דין אדרה רוט 11:15 19/12/2022
ילדים על הרצף זכאים להתחנך במסגרות חינוך ייעודיות שונות, ולקבל הטבות וזכויות נוספות הנוגעות למסגרות חינוכיות, כל זאת על פי גילם וצרכיהם הפרטיים.
ילדים עם צרכים מיוחדים, לרבות אוטיסטים, זכאים לקבלת שירותי חינוך מיוחדים עד גיל 21 באמצעות השמתם במוסדות חינוך המיוחד או באמצעות שילובם במערכת החינוך הרגיל, וזאת לפי חוקים שונים, לרבות חוק מעונות יום שיקומיים, תש"ס-2000, חוק חינוך מיוחד, תשמ"ח-1988 וחוק ביטוח בריאות ממלכתי, תשנ"ד-1994.
ניתן לשבץ את הילדים האוטיסטים במסגרות חינוכיות שונות לפי גילם וזאת באחריות משרדי הממשלה הבאים:
- ילדים אוטיסטים עד גיל 3, משובצים במעונות יום שיקומיים או רגילים, באחריות משרדי הרווחה והבריאות.
- ילדים אוטיסטים מעל גיל 3, משובצים בגנים ובתי ספר מיוחדים או רגילים, באחריות משרד החינוך.
ניתן למצוא מסגרות חינוכיות שונות לילדים אוטיסטים לפי ישובים באתר משרד הבריאות, באתר של עמותת אלו"ט, ואתר העמותה לנוער בסיכון.
הסעות למסגרות החינוכיות: תלמידים עם מוגבלות, לרבות תלמידים על הרצף האוטיסטי, זכאים להסעות למסגרות החינוכיות שלהם, הלוך וחזור מהבית ובחזרה, ובמידת הצורך גם לליווי בהתאם לצרכיהם וסוג המוגבלות שלהם, וזאת במימון המדינה.
מסגרות חינוכיות לילדים אוטיסטים בישראל
מחבר: עורכת דין אדרה רוט 11:15 19/12/2022
האחריות להסעות מוטלת על הרשות המקומית, שגם מספקות הסעות לכל הילדים (ללא קשר למוגבלות) שנמצאים במרחק 3-2 ק"מ מהמסגרת החינוכית שלהם.
מסגרות עד גיל 3 באחריות משרדי הרווחה והבריאות
הטיפול בפעוטות אוטיסטיים כבר בשנותיהם הראשונות הוא כידוע בעל חשיבות מכרעת להתפתחותם בעתיד ולכן מומלץ להתחיל בו מוקדם ככל הניתן.
האחריות למסגרות חינוכיות עבור ילדים אוטיסטים מגיל חצי שנה ועד גיל 3 נמצאת בידי משרד הרווחה ומשרד הבריאות, שעובדים יחדיו בביצוע הכשרות, בקרות, רישוי ופיקוח על מסגרות אלו.
לצורך מימוש הזכאות לקבלת שירותי חינוך מיוחדים עבור ילדים אלו יש לפנות למחלקת הרווחה של הרשות המקומית, להגיש בפניה בקשה להכרה באוטיזם של הילד, בצירוף מסמכי אבחון האוטיזם של הילד, דו"ח סוציאלי שהוכן על ידי העובדת הסוציאלית שמטפלת בילד, דו"ח חינוכי / תפקודי עדכני, דו"ח רפואי עדכני וצילום תעודת זהות.
בנוסף, יש לבקש ממחלקת הרווחה הפניה לאחת משתי המסגרות החינוכיות הבאות:
- מעון יום שיקומי – מיועד לכל ילד אוטיסטי שמקבל גמלת ילד נכה מהמוסד לביטוח לאומי.
- מעון יום רגיל בליווי סייעת – מיועד רק לילדים אוטיסטים שקיבלו המלצה לכך מהמכון להתפתחות הילד או מרופא מומחה בתחום.
כל אחת משתי האופציות הללו כרוכה בתשלום השתתפות עצמית על ידי ההורים בהתאם לרמת ההכנסה שלהם, אותו יש לשלם ישירות לרשות המקומית ולא למעון שבו נמצא הילד.
מעונות יום שיקומיים
כל פעוט אוטיסט מגיל חצי שנה עד 3 שמקבל גמלת ילד נכה, יכול להתקבל למעונות היום השיקומיים.
מעונות היום השיקומיים מיועדים לכלל הילדים שסובלים מעיכוב התפתחותי. בפועל, נכון לשנת 2022, מחציתם מיועדים לילדים על הרצף האוטיסטי.
כיום קיימים למעלה מ-100 מעונות שיקומיים בכל רחבי המדינה, שמופעלים בעיקרם על ידי עמותות ציבוריות שונות שזכו במכרזים, כגון אלו"ט, עמותת עזר מציון וכן העמותה לילדים בסיכון.
באתר משרד הבריאות ניתן למצוא את רשימת המעונות השיקומיים בארץ נכון למאי 2022, וכן מעונות יום שיקומיים לפי חלוקה לישובים שונים בכל רחבי הארץ. המעונות השיקומיים מטפלים בפעוטות באמצעות צוות מקצועי, כאשר לכל פעוט מותאמת תוכנית חינוכית אישית לפי צרכיו ויכולותיו.
במסגרת שהותם במעונות אלו, הפעוטות מקבלים גם טיפולים פרא-רפואיים בהיקף של 14 שעות שבועיות ובמימון משרד הבריאות, אשר כוללים טיפולים כגון קלינאות תקשורת, ריפוי בעיסוק, פיזיותרפיה ועוד. בנוסף, הפעוטות גם זכאים לשירותי הסעה וליווי מביתם למעון ובחזרה ממנו לביתם וזאת באחריות הרשות המקומית.
שילוב במעונות יום רגילים בליווי סייעת
פעוטות אוטיסטים מגיל חצי שנה עד גיל 3 שנים יכולים לחילופין להשתלב גם במעון יום רגיל מוכר (או משפחתון מוכר) בליווי סייעת מטעם משרד הרווחה, וזאת בתנאי שהם קיבלו המלצה ממכון להתפתחות הילד או רופא מומחה בתחום לשלב אותם במסגרת רגילה.
חלופת השילוב מתבצעת באמצעות שילוב קבוצתי של מספר פעוטות עם מוגבלות בעזרת סייעת משלבת, או שילוב אישי עם סייעת צמודה אולם רק עד 4 שעות ביום. פעוטות שזקוקים לסיוע אישי מעבר ל-4 שעות ביום, לא יוכלו להשתלב במסגרת זו.
חלופת השילוב מותנית באישור תקציבי מטעם משרד הרווחה למימון שעות הסייעת, ואם היא תאושר, יינתן לילד אישור ראשוני לחצי שנה בלבד. לאחר מכן האישור יחודש אם יימצא שהשילוב אכן נותן מענה לצורכי הפעוט, וקיים תקציב למימון הסייעת.
מסגרות לגילאי גן ובית ספר באחריות משרד החינוך
האחריות למסגרות חינוכיות עבור ילדים אוטיסטים בגילאי גן ובית ספר נמצאת בידי משרד החינוך.
כיום והחל מיום 1.1.2019 ואילך, הסמכות לקביעת הזכאות של ילדים אוטיסטים בגילאי גן ובית ספר לקבלת חינוך מיוחד נמצאת בידי ועדות הזכאות והאיפיון לשירותי חינוך מיוחד, וזאת במקום ועדות ההשמה שפעלו בעבר. ועדות הזכאות גם קובעות את היקף סל השירותים שיינתן לילד לפי רמת תפקודו וצרכיו.
הורה שמעוניין שילדו יקבל חינוך מיוחד, צריך להגיש בקשה בכתב ליו"ר ועדת הזכאות והאפיון שבאזור מגוריו, לפי פרטי ההתקשרות שלו שמופיעים באתר משרד החינוך, וזאת עד ליום 31 במרץ, אם כי במקרים חריגים ניתן להגיש בקשה גם לאחר מכן.
ככל שוועדת הזכאות קבעה שהילד אכן זכאי לחינוך מיוחד, הוריו של הילד יהיו רשאים לבחור עבורו את סוג המוסד שבו הוא ילמד, וזאת מבין האופציות הבאות:
- מוסד שניתנים בו שירותי חינוך מיוחד.
- כיתה שניתנים בה שירותי חינוך מיוחד במוסד חינוך רגיל (כיתת תקשורת).
- כיתה רגילה במוסד חינוך רגיל.
על הוריו של הילד להודיע לוועדת הזכאות על בחירתם תוך 14 יום, אחרת הועדה תבחר בעצמה את בית הספר שמתאים לילד, תוך מתן עדיפות לשילובו במוסד חינוך רגיל.
במקרים חריגים הוועדה יכולה להחליט לשבץ את הילד במוסד חינוך שונה ממה שהוריו בחרו עבורו, וזאת בכפוף לקיומם של כל התנאים המצטברים הבאים: ההחלטה נבעה מחשש ממשי שבחירת ההורים תפגע בשלום ילד או שלום אחרים, על סמך חוות דעת של גורמים טיפוליים, תוך מתן הזדמנות להורים להביע דעתם בעניין, והיא אושרה על ידי מנהל האגף לחינוך מיוחד במשרד החינוך או סגנו.
מסגרות לגילאי גן
ישנם מספר סוגים של גנים שילדים אוטיסטים יכולים ללמוד בהם לפי רמת תפקודם האישי, כמפורט להלן.
גן תקשורת
גן תקשורת מיועד לילדים שאובחנו על רצף האוטיזם. מספר הילדים בגן נע בדרך כלל בין 5 ל- 8. שנת הלימודים בגן נמשכת עד ה- 15.8 ומונהג בו יום לימודים ארוך, עד השעה 16:45. הילדים בגן זכאים לארוחות, טיפולים פרא- רפואיים בהיקף של כ- 3.4 שעות שבועיות ממשרד החינוך, ועוד.
גן שפתי
גן שפתי מיועד לילדים בעלי עיכובים התפתחותיים בתחום התקשורת, לרוב בתחום השפה.
גן טיפולי
גן טיפולי מיועד לילדים מגיל 3 עם עיכובים התפתחותיים שונים, והוא יכול להכיל מגוון לקויות או להיות מאופיין בטיפול בלקות אחת ספציפית בלבד. מספר הילדים בגן נע בין 8 ל- 14. צוות הגן כולל גננת לחינוך מיוחד, סייעת, ותרפיסטים שונים. לכל גן טיפולי מוקצות מספר שעות פסיכולוג מהשרות הפסיכולוגי החינוכי של הרשות המקומית בה נמצא הגן. בגנים טיפולים רבים יש גם שעות שילוב בגן רגיל בהיקף של מספר שעות שבועיות ועד ליום-יומיים בשבוע.
גן משולב
גן משולב מיועד לילדים מעל גיל 5 המכיל ילדים מהחינוך הרגיל וילדים מהחינוך המיוחד, לרוב עם בעיות התנהגות ועיכובים התפתחותיים שונים. מספר הילדים המירבי בגן הוא 30, מתוכם עד 10 ילדים מהחינוך מיוחד. צוות הגן כולל גננת רגילה, גננת לחינוך מיוחד וסייעת.
שילוב יחידני בגן רגיל
עקרונית, ילדים אוטיסטים בגיל חינוך חובה זכאים לשילוב יחידני בגן רגיל. אולם, כיום גם ילדים בגילאי 4 - 3 זכאים לשילוב זה, בהתבסס על תקציב מיוחד שהוקצה לכך על ידי שר החינוך. בנוסף לגננת הרגילה שיש בגן, לילד יש גם משלבת שמלווה אותו בין 7 ל- 30 שעות בשבוע, בהתאם לדרגת תפקודו.
כל ילד ששולב בגן רגיל זכאי גם לסל שילוב, שכולל הוראה מתקנת, טיפול ביצירה והבעה, טיפולים פרא-רפואיים כגון פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, קלינאות תקשורת, טיפול במחול, מוסיקה וכדומה, הדרכת הצוות המטפל ועוד.
מסגרות לגילאי בית ספר
ישנם מספר סוגים של בתי ספר שילדים אוטיסטים יכולים ללמוד בהם לפי רמת תפקודם האישי.
בית ספר לילדים עם אוטיזם
בתי הספר לילדים עם אוטיזם מיועדים בחלקם לתלמידים מגיל 6 ועד 21, ובחלקם לתלמידי בית ספר יסודי או בית ספר תיכון. כל בית ספר מכיל לפחות 4 כיתות, כשבכל כיתה לומדים 5 עד 8 תלמידים. צוות הכיתה מורכב ממורה לחינוך מיוחד וסייעת. שנת הלימודים בבית הספר נמשכת עד ה- 15/8, ומונהג בו יום לימודים ארוך, עד השעה 16:45. התלמידים זכאים גם לקבלת ארוחות, טיפולים פרא-רפואיים בהיקף של כ- 2.9 שעות שבועות ממשרד החינוך ועוד.
בית ספר לחינוך מיוחד
בית הספר לחינוך מיוחד מיועד לתלמידים בעלי לקויות שונות, וגם בו ניתן להשתלב רק לאחר שועדת ההשמה קבעה שהתלמיד זכאי למסגרת של חינוך מיוחד. ניתן למצוא מסגרות לחינוך מיוחד באתר משרד החינוך לפי חלוקה למחוזות: צפון, חיפה, מרכז, תל אביב, דרום, ירושלים, התיישבותי וחרדי.
כיתת תקשורת
כיתת תקשורת הנה כיתת חינוך מיוחד בבית ספר רגיל, שמיועדת לתלמידים המאובחנים עם אוטיזם. בכיתה לומדים 5-8 תלמידים. הצוות החינוכי מורכב ממורה לחינוך מיוחד וסייעת. הלימודים בכיתות התקשורת נמשכת עד ה- 15/8 (למעט בחטיבות הביניים ובתיכונים שם הלימודים נמשכים עד ה- 5/8) ומונהג בכיתות יום לימודים ארוך, עד השעה 16:45.
התלמידים זכאים לקבלת ארוחות, הסעות עם ליווי, טיפולים פרא-רפואיים כגון פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, קלינאות תקשורת, טיפול במחול, מוסיקה וכדומה, בהיקף של כ- 2.9 שעות שבועיות ממשרד החינוך ועוד. לכל תלמיד בכיתת תקשורת נבנית תוכנית לימודים אישית בתחילת השנה.
שילוב יחידני בבית ספר רגיל
ישנם תלמידים אוטיסטים שניתן לשלב אותם באופן יחידני בבית ספר רגיל. בנוסף למחנכת הכיתה, הילד זכאי למשלבת שאחראית על שילובו בכיתה, ומלווה אותו בין 7 ל-30 שעות שבועיות, בהתאם לרמת תפקודו. בנוסף, הילד זכאי לסל שילוב הכולל הוראה מתקנת, טיפול ביצירה והבעה, טיפולים פרא-רפואיים, הדרכת הצוות המטפל ועוד.
זכויות נוספות בנושא החינוך
תכנית צהרונים ניצנים
תוכנית ניצנים הינה תוכנית ארצית להפעלת צהרונים במוסדות החינוך הרגיל והחינוך המיוחד לגילאי 8-3, שפועלים עד השעה 14:30. התוכנית פועלת עד השעה 16:00, בימים א'-ה', וזאת במשך כל שנת הלימודים, מ-1.9 עד 30.6. מספר התלמידים במסגרות החינוך המיוחד נע בין 5 – 12 (לעומת 30-15 בגני ילדים רגילים ו- 34-18 בכיתות בתי ספר רגילים).
ניתן לבדוק גם אפשרות להשתלבות בצהרונים שאינם ייחודיים לילדים עם מוגבלויות (קיים היום גם תקציב ייעודי לתלמידי שילוב). תוכנית ניצנים מקנה לילדים פעילויות תרבות, סיוע בשיעורי הבית, ארוחה חמה, והפעלת חוגים במגוון תחומים. בנוסף, התוכנית גם מסייעת להורים להשתלב בשוק העבודה ומאפשרת חיסכון של מאות שקלים בחודש לכל משפחה.
פעילויות אחר הצהריים
מערכת החינוך מעניקה לילדים מוגבלים פעילויות נוספות אחר הצהריים, כגון מועדונית שיקומית, מרכזי נוער, תכנית רעים (הפעלת קבוצות חברתיות המתנ"סים למתמודדים עם קשיי תקשורת, למידה, והסתגלות חברתית, לרבות ילדים שנמצאים על הקשת האוטיסטית), שילוב בתנועות נוער, מטפל / חונך / סומך ועוד.
תוכניות הכנה לחיים
מערכת החינוך מעניקה לתלמידים עם צרכים מיוחדים תוכניות הכנה לחיים שמקנות להם כישורי חיים בתחומים שונים, בהתאם לצרכי התלמידים בכל שלב, גיל, ורמות תפקוד. תחומים אלו כוללים טיפול עצמי ועצמאות אישית, בית ומשפחה, קשר בין-אישי חברתי, שימוש במשאבים קהילתיים, בריאות וביטחון, ידע והשכלה, עולם העבודה, נחישות עצמית וסנגור עצמי, פנאי וחינוך למיניות בריאה.
נופשונים ופרויקט הקל"ה
ילדים ובוגרים בעלי מוגבלויות שמתגוררים עם הוריהם זכאים לצאת לנופשונים בכל ימות השנה, בהיקף של לפחות 15 ימים, בכפוף להשתתפות עצמית. הנופשונים כוללים פעילויות בילוי והעשרה וכלכלה מלאה ומתקיימים בבתי הארחה, בתי מלון, פנימיות של ילדים בזמן חופשה, מבנים בקיבוצים ומושבים ועוד.
פרויקט הקל"ה מאפשר את הנופשון בחיק משפחות מארחות שמקבלות מימון לכך.
המשך קריאת המדריך המלא:
דרגו אותנו: | דירוגך () בוצע בהצלחה דירוג ממוצע () | דירוגים ()